zondag 14 juni 2009

Writing a book / Boek schrijven

Since I've been published by Knitty, I've been contacted by several publishers. To either sell my patterns through their website, or to design for books. And although I was flattered to be considered, as soon as I read the contract they send I was shocked to see what they considered to be a standard contract. For a few $$$ I would loose all rights, the pattern had to be written and sized in 4-6 sizes (about 30-60 hours of work, if I self-publish), and the sample needed to be made in the requested size (anywhere from 20-120 hours of knitting depending on what size needles). All of this needed to be in their possesion within 4-6 weeks. Taking into account that I had to pay for the shipping costs (23 euro=34 US dollar) and that they wanted to pay me by check (in The Netherlands we don't use checks so the costs of depositing a check is 40 euro = $62 and the cost of an international transfer through bank is 10 euro =$15.50). These deals (I was offered 6 deals in the last month and they all had the same kind of contracts) would cost me more then they are worth.
But it made me think.......Why don't I make a book myself :-)
Stay tuned!!!


Sinds ik ben gepubliceerd door Knitty, krijg ik regelmatig aanbiedingen van uitgevers. Varierend van mijn patronen verkopen via hun website tot ontwerpen voor boeken. Natuurlijk was ik gevleid door de aanbiedingen maar zodra dat ik het contract las schrok ik eigenlijk van wat ze een standaard contract noemen. In ruil voor een paar dollar (geloof me de bedragen zijn belachelijk laag); ben ik alle rechten kwijt van het ontwerp, het patroon moet volledig in 4-6 maten geschreven zijn (als ik zelf publiceer is dat tussen de 30-60 uur werk), en het voorbeeldmodel moet gebreid zijn in de maat die ze aangeven (dat is tussen de 20-120 uur werk afhankelijk van naalddikte en maat). Dit alles moet binnen 4-6 weken in hun bezit zijn. Mee wegend dat ik voor de verzendkosten op draai (23 euro) en dat ze perse willen betalen met een check (inwisselkosten zijn 40 euro), waren deze deals (6 in de afgelopen maand allemaal met dezelfde soort contracten) de moeite niet waard.

Maar ze brachten me wel op een idee...... Waarom schrijf ik zelf niet een book :-)
Wordt vervolgd!!!

3 opmerkingen:

MorganMagic zei

haha, dat hebben ze als ze een slimme vrouw proberen te bedotten, die schrijft gewoon haar eigen boek en int zelf de centjes ;-)

MorganMagic zei

(en zo verweven hè, dat engels en nederlands :p)

Marleen zei

Ah ha, book moet natuurlijk boek zijn, lol, kijk hier heb ik normaal een tech-editor voor :-)